Poll
 Forum
 
 
Gepost door: HertogT op 11-04-2011 08:47 uur, Bron: Digitallife.nl
 

Battlefield 3 - fenomenaal

Met grafische toppers als Call of Duty: Black Ops en Killzone 3 zou je denken dat het niveau voor een tijdje niet meer te toppen is. DICE laat met Battlefield 3 zien dat er nog heel veel ruimte is voor verbetering.



Als er namelijk één ding duidelijk is geworden tijdens de demonstratie die ik bijwoonde, is dat Battlefield 3 er ongelofelijk goed uit gaat zien. Jullie hebben vast allemaal de trailers gezien, die een gedeelte van een missie toonde. Ik heb deze missie mogen aanschouwen terwijl deze gespeeld werd door een medewerker van DICE en ik kan zeggen dat het hoge niveau zeker wordt gehaald.

Dat hoge niveau wordt mogelijk gemaakt door de gloednieuwe Frostbite 2 engine. De ontwikkelaar heeft vijf speerpunten bedacht, die uiteraard betrekking hebben op een oorlogs-shooter als Battlefield 3. Het gaat om destructie, rendering, schaal, audio en animaties, waarbij de ontwikkelaar voor het laatstgenoemde speerpunt opmerkelijk genoeg de techniek van de sportgames van EA heeft geleend. Dat pakt zeer goed uit.

Hollywood-kwaliteiten
Tijdens de missie die ik voorgeschoteld kreeg, bezocht hoofdrolspeler Sergeant Black een conflictgebied op de grens tussen Iran en Irak. Deze missie speelt zich af in 2014 en nadat een groepje Amerikaanse soldaten verdwenen is, dien jij met je team als versterking om zo de conflictsituatie te sussen. Uiteraard gaat dat gepaard met een hoop kogels, spektakel en destructie.

Eerst was het tijd om de plek te bezoeken waar het missende groepje soldaten gespot was, voordat het signaal verloren ging. Een mooi moment voor de ontwikkelaar om de communicatie en de animaties van het groepje soldaten te laten zien.

DICE benadert op dit gebied de gemiddelde actiefilm uit Hollywood, waarbij een nietsvermoedende passant waarschijnlijk niet in één keer het onderscheid zou maken tussen game en film. Zo zijn de lichteffecten van een ongekend niveau en ziet zelfs rook en vuur (altijd ingewikkelde elementen voor een ontwikkelaar) er bijzonder natuurgetrouw uit.

De pleuris breekt uit
Na een korte wandeling was de plek bereikt, waar het verdacht rustig was. Zeker wanneer een van de teamgenoten dat benadrukt (doe dat nou niet), weet je dat op elk moment de pleuris kan uitbreken. En zo was het ook. Voor je neus zie je een van je maten met een vakkundig schot neergehaald worden en zal je hem met alle macht een gebouw intrekken om hem van de kogelregen te beschermen.

De plek was in dit geval een parkeerplaats, waarbij dekking niet altijd even handige dekking bleek. Achter een auto schuilen is uiteraard geen goed idee, aangezien deze nog wel eens wil exploderen als er een paar keer op geschoten wordt. Een lesje dat vooral veel tegenstanders voor de laatste keer in hun leven leerden. Op deze parkeergarage werd ook duidelijk dat DICE de destructie naar een nieuw niveau heeft getild. Het komt er nu simpelweg op neer dat er meer aan de details is gewerkt. Wanneer je een muurtje raakt, dan brokkelt deze stukje bij beetje af, totdat de fundering het begeeft en het hele muurtje in elkaar klapt.

Op deze manier kun je zelfs hele flatgebouwen in elkaar laten storten, iets dat ik later in de demonstratie zag gebeuren. Aan alles lijkt gedacht. Zo liet de ontwikkelaar zien hoe een sniper werd uitgeschakeld die zich verscholen hield in een flatgebouw. Met een flinke missile werd er een gigantisch gat in het gebouw geschoten, waarbij de naam van het hotel van dit gebouw leek af te kieperen, maar nog net bleef hangen. In één woord: indrukwekkend.

Quick time events
Het klinkt nu waarschijnlijk als een shooter waarin alleen maar alles om je heen explodeert en/of doodgeschoten wordt, maar DICE benadrukt dat het zogenoemde ‘pacing’ erg belangrijk gaat worden in de singleplayer van Battlefield 3. Zo zal je tijdens het gedeelte waarbij de sniper uitgeschakeld moet worden eerst een flink stuk moeten overbruggen en uiteraard dekking moeten zoeken om de tegenstander te lokaliseren. Een lang moment waarbij de spanning werkelijk te snijden is (zelfs na een lange dag games checken in Londen).

Dergelijke momenten zal je vaker tegenkomen in Battlefield 3, zo zag ik ook toen er een bom onschadelijk moest worden gemaakt. Toen deze was gevonden, werd Black in zijn rug aangevallen en ontstond er een melee-situatie, waarbij er zowaar een quick time event van start ging. Door met de juiste timing de muisknoppen in te drukken, werden er rake klappen uitgedeeld.

Battlefield 2
Het lijkt er dan ook op dat DICE genoeg variatie in de game wil aanbrengen. Ik heb het al gehad over de pacing – niet lang na het knokpartijtje brak dan ook weer een grootschalig vuurgevecht uit – maar ook zullen de geliefde voertuigen weer volop aanwezig zijn in Battlefield 3. Zo zag ik al helikopters langskomen en ook zullen straaljagers weer van de partij zijn. De ontwikkelaar wist te vertellen dat ze goed naar de oudere gamers hebben gekeken op dit gebied, met name Battlefield 2, om zo de fans tegemoet te komen.

Die fans willen uiteraard maar wat graag aan de slag gaan met de multiplayer, waar ik jullie helaas nog niet tot in detail over bij kan praten. Los van dat de pc-versie maximaal 64 spelers ondersteunt en de consoleversies 24, houdt DICE nog even de lippen stijf op elkaar. Daarvoor is het simpelweg nog te vroeg, aangezien de game momenteel in pre-alpha staat verkeert. Dat zou je echter niet zeggen als je de beelden zo ziet, die zonder haperen op het veel te grote scherm werden getoverd. Als DICE dit niveau doortrekt in de beloofde twaalf uur singleplayer, dan hebben ze ook op dit gebied een regelrechte topper in handen.

Is er dan niks negatiefs te melden over Battlefield 3? Voorlopig niet. DICE weet met hun nieuwe engine ongekend prachtige graphics neer te zetten, die samen met het natuurgetrouwe geluid en de realistische destructie de speler een waar spektakel voorschotelen. Je kunt het lef of arrogantie noemen dat EA de game tegenover de nieuwe Call of Duty gaat zetten, maar ik denk dat DICE meer dan ooit een geduchte concurrent in handen heeft. De lat wordt in ieder geval weer een stuk hoger gelegd, wat voor ons gamers alleen maar meer dan welkom is.

 
 

Reakties
 

Er zijn nog geen reakties op dit nieuws.

 
 

Reageer Terug

Scripting en design door Atteman & Flex, Copyright (c) 2002-2013 TeamXL, Versie 1.4
  De site is ontworpen voor IE 6+ op 1024x768 en hoger, parsetime: 0.016766

Naam: 
Wachtwoord: 
Bewaren:
Registreren
Password vergeten?
 24-10 - NIEUWE LANPART...
 11-02 - Animo check LA...
 22-10 - Fotos
 03-09 - Nextgen Consol...
 03-09 - Wie is er over...
TeamXL poll
Ben jij erbij 23-24-25 oktober?
 
Jazeker!!!
weet nog niet
ik kom niet
   Bekijk de uitslag en reakties